Adres:
ul. Główna 112a, Św. Katarzyna (Gmina Siechnice pod Wrocławiem)

Mail:
kontakt@studiokreowania.pl

Telefon:
571-378-333

by Beata Dębska 3 listopada, 2020

Cechy dobrego logo – czym kierują się najlepsze marki świata?

Logo jest tworzone w celu identyfikacji, to jego podstawowa funkcja, nad którą powinniśmy się skupić przy projektowaniu. Wykorzystując obrazy, ikony, znaki czy symbole, logo nadaje firmie tożsamość, aby w ciągu ułamka sekundy użytkownik mógł skojarzyć go z marką.

W internecie można znaleźć tysiące, jak nie miliony przykładów przeróżnych projektów logo, niektóre rozpoznawalne są na całym świecie, a inne przepadają w tłumie. Co je rozróżnia? Co sprawia, że logo jest uznawane za skuteczne? A co najważniejsze, co możesz zrobić, aby Twoje logo skutecznie reprezentowało Twoją firmę?

Najważniejsze cechy poprawnie zaprojektownego logo

Oto 7 najważniejszych cech skutecznego logo firmy wraz ze wskazówkami i praktycznym ich wykorzystaniem:

1 Prostota

Postaraj się jak najbardziej uprościć swój projekt. Tutaj mniej znaczy więcej.

Jeżeli chcesz, aby Twoje logo było łatwo rozpoznawalne, to musisz sprawić, aby było proste – to najbardziej skuteczny sposób na to, aby użytkownicy skojarzyli i zapamiętali Twoją markę. Skomplikowane logo nie tylko spowoduje, że będzie trudne do odtworzenia, ale także nie uda Ci się zaangażować odbiorców. Często logo jest umieszczane w małych, kwadratowych obszarach, takich jak favicon lub jako ikona w telefonie. Zastanów się, czy na tak małej powierzchni Twoje logo będzie nadal czytelne?

Doskonałym przykładem wykorzystania prostoty w projekcie logo jest marka Apple. W jakiej formie nie zostałoby przedstawione ich logo, zawsze jest doskonale czytelne i łatwe do rozpoznania. 

Nike to kolejny przykład, który przekonuje, że lepiej porzucić wymyślne projekty na rzecz prostoty. Wykorzystany w projekcie znak mówi sam za siebie, jako symbol rozpędu i prędkości. Zastanów się więc nie tylko, gdzie dziś jest twoja marka, ale gdzie może być. Ten prosty kształt symbolizuje ruch, zmianę i innowację bez potrzeby dodawania jakichkolwiek słów. Dodatkowo przypomina również znacznik wyboru, intuicyjnie sugerujący klientowi, że zakup ich produktu to najlepsza opcja. Logo to prawdopodobnie miało ogromny wpływ na sukces tej firmy, a także jej zdolność do płynnego rozwoju na nowych rynkach.

Jak sprawdzić, czy logo jest wystarczająco proste? Poproś kogoś, aby opisał je w kilku słowach, jeżeli będzie miał z tym problem, oznacza to, że logo jest zbyt skomplikowane.

2 Oryginalność

Logo powinno być niepowtarzalne. Nie może naśladować konkurencji. Ma nadać marce osobisty charakter.

Na dzisiejszym, przepełnionym markami rynku, znalezienie sposobu na wyróżnienie się może wydawać się dużym wyzwaniem. Przede wszystkim należy kierować się zasadą –Twój pomysł ma być inny niż Twojej konkurencji. Bez wyróżniającego się projektu logo, może się okazać, że potencjalni klienci będą mieli trudność z rozpoznaniem marki oraz mogą ją mylić z innymi firmami, co może spowodować, że zamiast Twojego produktu, wybiorą produkt konkurencji.

Może Ci się wydawać, że Twój pomysł na logo jest bardzo oryginalny, istnieje jednak duże prawdopodobieństwo, że ​​ktoś wymyślił coś bardzo podobnego. Oto kilka przykładów:

Jeżeli nie jesteś pewny, czy Twoje logo jest wystarczające oryginalne, zrób na to mały test. Przyłóż swój projekt logo z konkurencyjnym i sprawdź, czy zwraca na siebie uwagę, czy raczej ginie w tłumie, lub co gorsza, bardzo je przypomina.

3 Uniwersalność

Pamiętaj, że logo będzie prezentowane w różnych wielościach, od bardzo dużych do naprawdę niewielkich. Upewnij się, że zawsze będzie czytelne.

Dobre logo powinno dobrze się prezentować zarówno w różnych rozmiarach, jak i na różnych nośnikach i w różnych aplikacjach. Grafika musi być na tyle wszechstronna, aby można ją było z łatwością wykorzystywać zarówno w mediach jak na materiałach drukowanych. To, co wygląda świetnie na stronie internetowej, może nie sprawdzić się w przypadku ulotki lub odwrotnie, więc postaraj się, aby Twoje logo wyglądało dobrze niezależnie od tego, w jakiej formie zostanie użyte. Logo powinno być funkcjonalne. Bezwzględnie musi być zaprojektowane w programie do grafiki wektorowej, aby umożliwić skalowanie do dowolnej wielkości. Dodatkowo najlepiej, aby była możliwość użycia projektu w formacie poziomym i pionowym.

Przyjrzyj się odpowiednio zaprojektowanym logo, które nie tylko dobrze prezentują się na małym nadruku na długopisie, ale również w niewielkiej ikonce czy w różnych układach.

Specjaliści radzą, aby projektowanie logo zacząć od wersji czarno-białej a dopiero potem wprowadzać kolory. Dzięki temu masz pewność, że logo będzie się dobrze prezentować w odcieniach szarości, oraz że cała uwaga została poświęcona ogólnemu projektowi.

4 Dopasowanie

Projektując logo myśl o swojej branży oraz wartościach i cechach marki. Logo musi być spójne z ogólnym wizerunkiem firmy.

Logo powinno pasować do branży, ale to nie znaczy, że musi bezpośrednio do niej nawiązywać. McDonald mógł wykorzystać soczystego burgera obok nazwy, ale zamiast tego użył pierwszej litery “M” i stworzyli sygnet, który jest zarówno prosty, jak i łatwy do zapamiętania. Niezależnie od tego, czy podążysz za przykładem McDonalda, czy jego konkurenta Burger Kinga, który wykorzystuje znak hamburgera, logo musi nawiązywać do marki. Nawet jeśli nie chcesz umieszczać na projekcie najbardziej charakterystycznego dla Twojej branży symbolu, logo powinno być spójne z reprezentowanym przez Twoją firmę stylem. Z tak małego elementu, jak logo można wiele odczytać, np. do jakiej grupy odbiorców kierowane są Twoje produkty, dlatego tak ważne jest odpowiednio dobrany charakter całego projektu.

Spójrz tylko na poniższe przykłady. Żaden z przedstawionych projektów bezpośrednio nie nawiązuje do reprezentowanej branży, jednak od razu można skojarzyć, do jakiej grupy docelowej kierowane będą sprzedawane produkty.

 

Czy Twoje logo komunikuje odpowiedni ton i styl? Czy pokazuje lub w jakiś sposób wskazuje na rodzaj firmy, lub produktu, który sprzedajesz? Odpowiedzi na te pytania powinny pomóc Ci określić, czy nadałeś odpowiedni styl swojemu projektowi.

5 Charakterystyczne

Niech Twoje logo będzie na tyle interesujące, żeby od razu zapadło w pamięć. Po prostu powinno zrobić wrażenie.

Stworzenie logo, które będzie niezapomniane, może wydawać się skomplikowane, ale ma to wielkie znaczenie. Doskonałe logo powinno tak działać, że osoba, która widziała je tylko raz, powinna być w stanie zapamiętać go na tyle, aby móc je opisać komuś innemu. Nie jest to najłatwiejsza cecha do nadania, ale z pewnością jest na tyle wysoko ceniona, że warto upewnić się, że nasze logo zrobi dobre pierwsze wrażenie i zostanie na długo w pamięci odbiorców.

Poniższe projekty znanych marek charakteryzują się dużą prostotą, jednak mają w sobie na tyle charakterystyczny element, że z łatwością wchodzą w pamięć.

Potrzebujesz pomocy przy projektowaniu logo?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *