• 6 września, 2019
  • Beata Dębska-Grzelak
  • 0

Często widzę pięknie prezentujące się profile w Social Mediach, ale bez zaangażowanych odbiorców. Przyglądam im się, zastanawiając się, co jest nie tak? Publikacje są systematyczne, różnorodne, merytoryczne, z ładnymi grafikami. Co tutaj nie gra? Najczęściej problem tkwi w źle dobranej tematyce postów. Najważniejszą kwestią w prowadzeniu Social Mediów jest merytoryka, czyli wartość, którą chcemy przekazać. Poruszanie tematów, które nie są atrakcyjne i wartościowe dla docelowego odbiorcy to najczęstszy błąd, jaki spotykam w Social Mediach.  Najlepiej zobrazuje Ci to na konkretnych przykładach.

Przykłady źle dopasowanych tematów w Social Mediach

Przykład 1 

Trafiłam na profil chłopaka, który projektuje strony internetowe. Na profilu na Instagramie stworzył mnóstwo postów eksperckich z różnymi poradami. Pisał między innymi o tym, jak stworzyć formularz kontaktowy na stroniejakie wybrać wtyczki, czy jak zabezpieczyć stronę przed wirusami. Z opisu BIO wynika, że chłopak ewidentnie szuka klientów na stworzenie nowej strony www. Pytanie więc brzmi, czy taki klient będzie zainteresowany materiałami o tym, jakie wybrać wtyczki, czy jak samodzielnie zrobić formularz? Zdecydowanie nie, ponieważ on szuka specjalisty, który zrobi to za niego.

Mimo że profil jest bardzo ładny i merytoryczny to widać tutaj BRAK ANALIZY POTRZEB KLIENTA. Niedopasowany content nie trafia do naszego potencjalnego klienta i nie angażuje go w nasze treści.

Jakie materiały byłyby tu lepsze?

  • Porady, jak dbać o stronę po odebraniu gotowego projektu.
  • Tutorial jak samodzielnie prowadzić bloga.
  • Na jakie elementy należy zwrócić uwagę, przy odbiorze nowej strony.

Nie pisz na każdy temat, na którym się dobrze znasz. Oceń, jakiej wiedzy rzeczywiście oczekują Twoi potencjalni klienci.

Przykład 2

Innym przykładem jest profil zdolnej graficzki na Instagramie. Przejrzałam jej tablicę i od razu rzucił mi się w oczy ten sam błąd. Widziałam tam posty eksperckie z poradami typu jak dobrać kolory do grafiki, jaką kompozycję zastosować, jak dopasować czcionki itp. To byłby dobry materiał, gdyby dziewczyna sprzedawała szkolenia dla początkujących grafików, ale nie jeśli chce zdobyć klienta na jej usługi. Jeśli ktoś chce zlecić zrobienie grafiki, nie chce się uczyć, jak robić ją samodzielnie.

Jakie materiały byłyby tu lepsze?

  • W jakiej formie powinieneś otrzymać swoje logo?
  • 5 typów grafik, które przydadzą się w każdej firmie.
  • Dlaczego estetyczne grafiki są ważne dla Twojej firmy.
  • Brak spójności graficznej odpycha Twoich klientów.
  • Ile powinieneś zainwestować w graficzny styl swojej marki?

Nie twórz materiałów eksperckich, które uczą tego, czego nie chcą wiedzieć Twoi klienci. Dziel się wiedzą, która jest dla nich wartościowa.

Jakie tematy poruszać w Social Mediach?

Możesz obrać różne strategie przy wyborze tematów. Jedno jest pewne, żeby tematy angażowały użytkowników trzeba dobrze poznać ich potrzeby. Przedstawię Ci teraz kilka pomysłów na wybieranie ciekawych tematów, które zaangażują odbiorców i skłonią do dyskusji.

1. Tematy, które wywołały u Ciebie entuzjazm

Jak jakiś temat wywołał u mnie duże emocje, to staram się od razu podzielić tym z odbiorcami. Jest duże prawdopodobieństwo, że jeśli coś wywołało u mnie entuzjazm, również poruszy odbiorców. Co to może być? News branżowy, nowa wiedza, ciekawe rozwiązanie, inspirująca rozmowa, nowy projekt. Co więcej, kiedy zdecydujesz się nagrać z tego rolkę, czy stories, Twoje prawdziwe emocje zaangażują innych.

2. Tematy, które Cię zbulwersowały lub wywołały złość

Kontrowersyjne treści zawsze wywołują sporo zamieszania. Pamiętaj, że Twoi odbiorcy powinni poznać Cię takim, jakim jesteś, nie tylko w wersji pozytywnej i zmotywowanej. Jeśli jest coś, co Cię poruszyło, zezłościło lub z czym się nie zgadzasz, również warto o tym napisać. Oczywiście mówimy tu o tematach ściśle związanych z Twoją branżą, a nie o pogryzionej kanapie przez psa 🙂

3. Bieżące sprawy z życia Twojej firmy

Dziel się z odbiorcami tym, czym żyje aktualnie Twój biznes. Opowiadaj, czym się zajmujesz, do czego dążysz, jak wygląda Twój dzień pracy. Niech chociaż w jakimś małym stopniu będą obecni w życiu Twojego biznesu. Postaraj się, aby te informacje były prawdziwe i przepełnione emocjami. Posty o tym, że zrealizowałeś kolejny projekt, to nie jest angażująca treść.

4. Realne problemy klienta, z którymi się boryka

Ten punkt powinieneś głęboko wziąć sobie do serca. Jeśli dobrze znasz swoich odbiorców, to dobrze wiesz, z czym oni się borykają, co ich frustruje i spędza sen z powiek. Czasem nie do końca może być to powiązane z Twoją usługą, ale poruszaj takie tematy, chociażby dlatego, żeby klienci poczuli, że ich znasz i rozumiesz. Obserwuj bacznie swoich klientów i słuchaj, co mówią. To najłatwiejszy sposób na znalezienie dobrych tematów na posty.

5. Udowodnij swoją skuteczność

Możliwe, że będą to najtrudniejsze posty do zrobienia, ale pozytywnie wpływają na sprzedaż. Najczęściej widzimy w Social Mediach posty z realizacją swoich prac. Klienta często nie interesuje samo wykonanie usługi, jego interesuje konkretna korzyść. Żeby Ci to dobrze zobrazować, posłużę się przykładami:

Post z realizacją domu – klienta interesuje, czy dom jest solidnie wykonany, terminowo i bez ukrytych kosztów.

Post ze zdjęciem fryzury ślubnej – klientkę interesuje, czy fryzura jest zgodna z jej koncepcją na fryzurę i czy wytrzyma całą noc.

Post ze zdjęciem z zabiegu kosmetycznego – klientkę interesuje to, czy zabieg jest skuteczny i rozwiąże jej problem ze skórą.

Post ze zdjęciem uszytego garnituru – klienta interesuje, czy efekt będzie taki, jaki sobie zaplanował, czy będzie się w nim dobrze czuł i posłuży mu przez lata.

Widzisz różnicę? Często tworzymy posty z realizacjami, kiedy klienta interesują szczegóły usługi.

I najważniejsza zasada przy szukan