
10 zasad skutecznego marketingu w małej firmie
Spis treści
Jak odnieść sukces wśród gigantów biznesu? Czym można przyciągnąć klienta, gdy rynek oferuje tysiące podobnych produktów? Wymagania są wysokie, jednak stosując się pewnych zasad, możesz dużo ugrać. Prowadzenie własnej firmy to dla przedsiębiorcy coraz większe wyzwanie. Wysoka konkurencja sprawia, że stosowanie odpowiednich działań marketingowych jest warunkiem wzrostu przynoszącego zyski. Najlepsze firmy na świecie nie odnoszą spektakularnych sukcesów dzięki prowadzeniu firmy w tradycyjny sposób. Ich ogromne osiągnięcia wynikają z umiejętnie prowadzonego marketingu, nieustannego wprowadzania innowacji oraz stawiania potrzeb klienta na pierwszym miejscu. Obecnie marketing stosują nawet tak tradycyjne instytucje. jak urzędy pocztowe, szkoły publiczne czy biblioteki.
Chodzi o to, aby ścigać rynek, a nie czekać biernie, aż klient sam zapuka do naszych drzwi.
Dave Patten
Po pierwsze, najważniejszy jest klient
Aby nasz marketing był skuteczny, musimy dokładnie zdefiniować naszego klienta.
Najważniejsze pytania, na które musisz sobie odpowiedzieć to:
- Czego potrzebują klienci na Twoim rynku docelowym?
- Jak dotrzeć do właściwego segmentu relatywnie niskim kosztem?
- Jakie jeszcze produkty możesz zaoferować swoim klientom?
- Jak znaleźć nowych klientów, którzy będą zainteresowani Twoimi produktami?
- Jakie nowe produkty możesz wdrożyć, aby zastąpić te, na które jest coraz mniejszy popyt?
Coraz bardziej atrakcyjna oferta konkurencji sprawia, że klient oczekuje coraz większych korzyści. Jeżeli sprzedajemy te same produkty, które bez problemu można znaleźć w najbliższym otoczeniu, musimy zaoferować lepszą obsługę. Duże firmy kierują swoje produkty na rynek o ogromnej skali, przez co nie są w stanie potraktować każdego klienta w sposób indywidualny. Prowadząc małą firmę, masz tę przewagę, którą powinieneś wykorzystywać na każdym kroku.
Spraw, aby klient poczuł się wyjątkowo a produkty, które mu proponujesz, były doskonale dopasowane do jego potrzeb. Najlepszą reklamą zawsze będą dobre rekomendacje Twoich klientów, dlatego warto się postarać, żeby każdy był odpowiednio obsłużony i chętnie wspomniał o nas swoim znajomym.
Zdefiniuj klienta, aby nie ponosić zbędnych kosztów
Duże firmy mogą pozwolić sobie na inwestowanie ogromnych budżetów na reklamę. Nawet jeśli nie będzie ona skuteczna, to nadal są w stanie zachować rentowność. Natomiast prowadząc niedużą działalność, musimy prawidłowo zidentyfikować klienta, aby nasze działania były efektywne i nie narażały firmę na zbędne wydatki. Jeżeli chcesz przetrwać na rynku, staraj się optymalnie wykorzystywać zasoby swojej firmy. Warto poświęcić więcej czasu, aby zastanowić się, kim dokładnie jest nasz klient. Jaki jest? Co lubi? Jak z nim rozmawiać? A co najważniejsze – jakie są jego potrzeby? Przede wszystkim należy słuchać i być otwartym na wszystkie relacje, które do nas docierają. Pytaj swoich klientów o ich opinie i sugestie, a następnie wyciągaj wnioski z zebranych informacji.
Jak sprawić, aby klient kupił akurat nasz produkt?
Wyróżnienie produktu, który jest oferowany również przez konkurencję to nie lada wyzwanie. Prowadząc małą firmę, ciężko wprowadzić nowy produkt na rynek, gdyż wymaga to potężnych nakładów promocyjnych. Jak zatem sprawić, aby klient wybrał akurat nas?
Nieustannie poszukuj nowatorskich sposobów kreowania wartości dodanej, czyli:
10 zasad prowadzenia skutecznego marketingu w małej firmie
Marketing nie jest ścisłą dyscypliną naukową – trudno go zdefiniować czy wstawić w sztywne ramy. Dodatkowo nieustannie się zmienia, dopasowując się do panujących warunków. Niektóre czynniki ryzyka i niepewności można wyeliminować lub ograniczyć trzymając się sprawdzonych zasad. Jak prowadzić skuteczny marketing? Oto kilka przydatnych zasad.
1 | W centrum Twojego zainteresowania na pierwszym miejscu powinien być klient. |
2 | Twoje usługi powinny być na jak najwyższym poziomie. |
3 | Podkreślaj przede wszystkim wartość, a nie cenę. Pokaż korzyści, jakie klient otrzyma. |
4 | Wyznaczaj sobie cele i wypracuj najlepszą strategię działania. |
5 | Kładź większy nacisk na stronę marketingową niż na produkcyjną. |
6 | Znajdź segmenty, które generują największy zysk. |
7 | Staraj się poznać, co motywuje Twoich klientów do zakupu Twoich produktów. |
8 | Dowiedz się, kim są Twoi klienci i jak możesz zwiększyć częstotliwość ich zakupów. |
9 | Znajdź niszę rynkową, którą możesz zagospodarować. |
10 | Skoncentruj się na wybranym segmencie rynku i wypozycjonuj na nim swój produkt. |
Kreuj tożsamość swojej marki
Silna i rozpoznawalna marka, przekłada się na wzrost wartości firmy i jej zysków. Nawet prowadząc niewielki biznes, powinieneś myśleć o kreowaniu tożsamości własnej marki. Nie myśl sobie, że jeśli zatrudniasz tylko kilku pracowników, bądź sam prowadzisz firmę, to nie musisz oklejać swoją nazwą firmowego auta czy witryny sklepowej. Właśnie w ten sposób kreuje wizerunek każda duża korporacja. Charakter marki jest mocno powiązany ze sposobem, w jaki pozycjonujesz swoje produkty. Sprzedając drogie i luksusowe towary, należy nadać marce odpowiedni charakter, aby klient miał pewność, że ma do czynienia z produktami o wysokiej jakości. Zupełnie inaczej będziemy kreować markę w przypadku posiadania stoiska na targowisku, gdzie klient szuka towarów za niską cenę, nie oczekując dodatkowych korzyści.
Chcesz wzbogacić swoją stronę o wartościowy content?