Adres:
ul. Główna 112a, Św. Katarzyna (Gmina Siechnice pod Wrocławiem)

Mail:
kontakt@studiokreowania.pl

Telefon:
571-378-333

by Beata Dębska 3 listopada, 2020

7 kluczowych elementów skutecznej witryny internetowej

Nawet jeśli bardzo ambitnie podejdziesz do zaprojektowania swojej strony internetowej i będziesz chciał zrobić coś totalnie oryginalnego, to istnieją pewne elementy stron, które zawsze muszą się na niej znaleźć. Dlaczego tak ważne są te wspólne elementy? Użytkownicy, wchodząc na Twoją stronę, oczekują że będzie ona intuicyjna i szybko znajdą na niej to, czego szukają. Aby im to zapewnić, stosuje się pewny schematyczny układ witryny, który składa się z 10 podstawowych elementów. Jak mówią „diabeł tkwi w szczegółach”, dlatego przyjrzyjmy się, na co zwrócić uwagę, aby nasza strona była jak najbardziej przyjazna zarówno dla użytkowników, jak i dla wyszukiwarek.

1. MENU

Nawigacja po stronie powinna być jak najprostsza i przejrzysta. Menu przede wszystkim ma być łatwe w użyciu i zrozumiałe. Ważne jest również, żeby ograniczyć menu nawigacyjne do minimum, aby nie przytłoczyć użytkownika. W zależności od typu witryny należy dążyć do stworzenia od pięciu do dziesięciu pozycji w menu. Dodatkowo sam schemat menu też powinien być jak najbardziej powtarzalny. Użytkownik chce tu odnaleźć między innymi możliwości powrotu do strony głównej czy innej podstrony. Spraw, żeby menu spełniało swoją podstawową funkcję, czyli ułatwiało poruszanie się po stronie.

Czasem chcąc zabłysnąć pomysłowością, skusimy się na nietypowe nazewnictwo w menu. Jednak czy to ułatwi nawigację na stronie? Użytkownik nie zawsze chce zachwycać się naszą kreatywnością, a oczekuje jak najszybszego odnalezienia pożądanego elementu. Dlatego nazwy, które zastosujemy w menu, powinny być standardowe i mówiące wszystko o zawartości strony docelowej. Czasem mniej, znaczy więcej.

2. KONTAKT

Informacje kontaktowe zwykle można znaleźć pod jedną z zakładek menu lub na stronie głównej najczęściej wraz z formularzem i rozszerzonymi informacjami. Każda z tych opcji jest dobra pod warunkiem, że jest dobrze widoczna. Wskazanie informacji kontaktowych, takich jak numer telefonu, adres fizyczny czy formularz kontaktowy z właścicielem strony, zwiększa wiarygodność Twojej witryny i firmy. Może to być frustrujące dla użytkowników, którzy chcą się skontaktować, a informacje nie są wyraźnie wymienione na stronie.

Jednym z najgorszych błędów formularza kontaktowego jest resetowanie się wypełnionych pól po wystąpieniu nieprawidłowości. Nawet jeśli są to „tylko” cztery pola, wypełnianie wszystkiego od nowa potrafi zirytować najbardziej cierpliwą osobę.

3. ZAKŁADKA O NAS

Jest to szczególnie ważny element strony dla małych firm lub właścicieli witryn, informujący kim jesteśmy i czym się zajmujemy. Można tu przedstawić wartości firmy oraz jej misję. Ta strona może być również miejscem na referencje klientów oraz osiągnięte sukcesy. Często popełnianym błędem przy projektowaniu zakładki O nas, jest tworzenie zbyt długich i rozwlekłych treści. Zachowaj prostotę strony; daj użytkownikom wystarczającą ilość informacji, jednocześnie nie zanudzając ich.

4. LOGO I NAZWA FIRMY

Twoja strona jest bezpośrednim odzwierciedleniem Twojej firmy i marki. Użytkownik odwiedzający stronę  powinien natychmiast wizualnie skojarzyć, jakie jest logo firmy i nazwa. Dzięki temu nie tylko przyczynisz się do zapamiętania marki, ale wzmocnisz jej wiarygodność i wizerunek. Logo umieszczone na Twoje stronie www jest niczym szyld nad wejściem do lokalu usługowego czy sklepu – spoglądasz i  dokładnie wiesz, czy znajdziesz tu to, czego szukasz. 

Przyjęło się, że logo widniejące w górnej części witryny jest podlinkowane i kieruje do strony głównej serwisu.

5. WEZWANIE DO DZIAŁANIA

W większości przypadków strona internetowa powstaje w celu nakłonienia użytkownika do jakiegoś działania. Kup, pozostaw kontakt, skomentuj, polub – to tylko jedne z możliwych akcji, na których zależy właścicielom witryn. Aby mieć pewność, że użytkownik wykona pożądaną przez nas czynność, należy w widocznym miejscu umieścić odpowiednie wezwanie do działania.

Ustal, na jakim działaniu Ci zależy, a następnie zaprojektuj witrynę tak, aby poprowadzić do niego użytkownika. Pomoże Ci w tym odpowiedni dobór kolorów, kontrastu oraz  miejsca na przycisk wzywający do działania. Na ogół wybór koloru kontrastującego z barwami użytymi na stronie internetowej okazuje się bardzo skuteczną techniką.

6. STOPKA INFORMACYJNA

Po co stosować stopkę skoro ma się już menu górne? Odpowiedź jest bardzo prosta: jeśli w menu umieścimy zbyt wiele przycisków, stanie się ono nieczytelne. Mając jednak rozbudowany serwis, gdzieś należy umieścić wszystkie informacje i linki. W stopce znajdzie się miejsce i na rozbudowane menu, odnośniki do portali społecznościowych, regulamin, pełne dane kontaktowe wraz z mapą dojazdu. Stopka to dobry sposób, na przekazanie wielu cennych informacji bez zakłócenia kompozycji całej witryny.

7. WYSZUKIWARKA

Ile razy chciałeś znaleźć starsze informacje lub coś, co przypadkowo zamknąłeś i nie możesz z powrotem odnaleźć? Właśnie wtedy z pomocą przychodzi opcja wyszukiwania. Narzędzie to jest niezbędne dla powracających użytkowników, którzy chcą znaleźć informację, które ich wcześniej zainteresowały. Zaprojektuj narzędzie szukania w sposób nierzucający się w oczy, ale łatwy w użyciu. Jeśli używasz ikony do wyszukiwania, nie musisz wymyślać czegoś nowego; użyj standardowej lupy, aby każdy mógł ją bez problemu rozpoznać.

 Umieść opcję wyszukiwania w prawym górnym rogu strony, to jego najbardziej popularna lokalizacja, użytkownicy właśnie tam spodziewają się ją zazwyczaj znaleźć.

Oczywiście wymienione tu elementy to tylko podstawa do stworzenia intuicyjnej i prostej w nawigacji strony. Trzeba jednak pamiętać, że równie ważny na stronie jest dodawany content, zdjęcia, wersja responsywna strony czy odpowiednia optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe.

Potrzebujesz pomocy przy tworzeniu strony internetwej?

Napisz do mnie

Tagi: co napisać w stopce, co powinno być na stronie internetowej, elementy strony internetowej, jak powinna wyglądać stopka strony, menu na stronie internetowej, menu nawigacyjne, najważniejsze elementy strony internetowej, Podstawowe elementy strony internetowej, wezwanie do działania, wyszukiwarka na stronie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *