Prowadzisz profile w Social Mediach, ale rezultaty powiedzmy średnio Cię zadowalają? Wrzucasz posty regularnie, dodajesz jakieś stories i nawet wrzucasz rolki. Raz na jakiś czas nawet ktoś się odezwie… Czy to musi tak wyglądać? Zdecydowanie nie! Poznaj 7 największych błędów, które obserwuje u swoich podopiecznych i które być może też popełniasz.
Największe błędy popełniane w Social Mediach
1. Brak pełnych informacji na profilu
Zgłasza się do mnie Pan Kowalski, aby zerknąć na jego profile w Social Mediach. Twierdzi, że chyba ten Facebook nie działa, bo prowadzi go od dawna, ale nie widzi żadnych rezultatów. Ja wchodzę na jego profile i co tam widzę? Absolutną pustkę! Zdjęcie w tle dodane jakieś tam pierwsze lepsze. Brak dodanej oferty/menu, opis o firmie napisany w kilka minut ,,na kolanie”, a do tego brak wyróżnionych relacji na Instagramie i niewyraźne zdjęcie profilowe. To ja się pytam, to jak to ma działać? W Internecie nie ma miejsca na bylejakość. Jeśli chcemy iść do przodu i być rozpoznawalni to musimy zadbać o prowadzone profile w Social mediach i WSZYSTKO na nich musi być odpowiednio dopracowane.
Porównajcie tylko te dwa profile na Instagramie. Od razu widać, który profil wygląda bardziej profesjonalnie, a co za tym idzie, uzyskuje lepsze rezultaty.
2. Nie tworzysz ciekawego contentu
Ten błąd jest popełniany praktycznie przez większość osób, które się do mnie zgłaszają. Najłatwiej zobrazować go opowiadając historię z życia wziętą.
Zgłasza się do mnie nowy Klient, który prowadzi restauracje. Chce, abym przyjrzała się jego profilom w social mediach i pomogła im trochę rozreklamować lokal. Umawiamy się na spotkanie, ale przed spotkaniem dokładnie przyglądam się ich profilom. Na Social Mediach są dodane jakieś zdjęcia dań z opisem w stylu ,,Zapraszamy na pysznego burgera“ lub zdjęcia baru z napisem ,,Jesteśmy otwarci codziennie od godziny 12:00 do 22:00″. Po takich postach myślę sobie, że jest to zwykła restauracja, coś tam gotują, ale na razie niczym mnie nie zachęcili. Przychodzę na spotkanie i rozmawiamy o restauracji, jak to u nich wszystko wygląda. Dowiaduję się, że mają najlepszej jakości piwa sprowadzane specjalnie tylko dla nich, że wyroby, które są w ich daniach, robią sami we własnej wędzarni. Dodatkowo wszystko, co mają w karcie, łącznie z bułeczkami do zup wypiekają sami. Robią również sami pierogi i wszystkie dipy. To ja wtedy się pytam, dlaczego o tym nie piszecie w Social Mediach?
Ta krótka historia pokazuje, że nie pokazujemy w Social Mediach prawdziwych wartości, które będą miały znaczenie dla odbiorców. Hasła typu ,,nasz salon świadczy usługi na najwyższym poziomie” nic nie wnoszą. Zastanów się, jakie wartości rzeczywiście oferujesz i pokaż je na Social Mediach.
3. Nie dajesz się poznać odbiorcom
Kolejny notorycznie popełniany błąd w Social Mediach. Głównie wspieram małe biznesy, najczęściej te lokalne. W przypadku takich firm bardzo ważne jest, aby dać się zwyczajnie poznać. Nic tak nie buduje więzi, jak pokazanie swojego prawdziwego oblicza i pozwolenie na to, aby ktoś nas polubił. W Internecie jest cała masa różnego rodzaju produktów i usług, więc dlaczego ktoś miałby zainteresować się właśnie Twoim? Mało kto uwierzy w treści pisane nie wiadomo przez kogo i nie wiadomo, czy szczerze. Jak jednak pokażesz się, czy jeszcze lepiej, nagrasz wideo, opowiadając o tym, z pewnością będzie to 100 razy bardziej wiarygodne.
Na dowód poniżej post z ekipą i produktu. Ludzie zawsze przyciągają więcej uwagi, niż zdjęcia produktowe.
4. Brak oferty i cennika
Przejrzystość w temacie cennika i oferty jest kluczowa. Dla mnie, jako potencjalnego klienta, ważne jest, aby wiedzieć, ile coś kosztuje. Warto zatem zadbać o to, aby cennik był łatwo dostępny. W przypadku skomplikowanej oferty, można przekierować użytkowników na stronę www z pełnym cennikiem i ofertą lub udostępnić go w formie pliku PDF. To pozwoli potencjalnym klientom z łatwością zrozumieć, co oferujesz.
Przekazując informacje czarno na białym, budujemy większe zaufanie. Nikt nie chce tracić czasu na poszukiwanie informacji, więc łatwo dostępny cennik może być Twoją kartą przetargową. Pokaż swoją przejrzystość w kwestii cen i oferty, a zyskasz wdzięczność za uczciwe podejście.
5. Mówienie głównie o sobie
Być może zaskoczy Cię to, co napiszę, ale Twoje profile w mediach społecznościowych wcale nie są stworzone dla Ciebie. Firmowe profile służą wyłącznie klientom. To oni dyktują warunki, co im się podoba, czego oczekują i w co chcą się angażować. Brzmi to brutalnie, ale prowadzimy profile firmowe po to, aby przyciągnąć klientów, prawda? To im mają się podobać nasze treści i mają w nich znaleźć odpowiedzi na swoje problemy i zachcianki. Nie możemy mówić ciągle o sobie, bo odbiorcy nie zobaczą w tym niczego wartościowego dla siebie.
6. Wizerunek niedopasowany do odbiorców
Częsty błąd wielu firm polega na tym, że przy projektowaniu identyfikacji graficznej kierują się wyłącznie własnymi gustami i upodobaniami. Odpowiedni wybór kolorów, logo i stylu nie ma się podobać właścicielowi, lecz przede wszystkim odpowiadać na oczekiwania klientów. Firma, która prezentuje się zbyt amatorsko, infantylnie lub ma przestarzały design traci w oczach klientów. Ludzie są zwykle wrażliwi na wizualne bodźce, a pierwsze wrażenie ma ogromne znaczenie. Błędnie zaprojektowany wizerunek marki, może po prostu przekreślać Twoją szansę na rozwój i odpychać klientów.
7. Nadmierne reklamowanie swoich produktów/usług
Powiedzmy sobie szczerze, nikt nie lubi reklam. Omijamy je szerokim łukiem, a nawet nauczyliśmy się nie dostrzegać ich na stronach internetowych. Jeśli Twoje posty będą się skupiać wyłącznie na reklamowaniu usług i produktów, to zamęczysz swoich odbiorców. Należy opowiadać o swoich produktach w taki sposób, aby była wyraźnie widoczna wartość, oraz sposób, w jaki poprawimy jakość życia klienta.